Sernik orzechowy

Przyznam szczerze: nie lubię piec ciast. W przygotowaniu ciasta jest coś denerwującego, sama nie wiem co, może niepewność czy ciasto na pewno wyrośnie, czy się nie spiecze za bardzo albo wyjdzie zakalec. Nieraz już w trakcie kucharzenia okazuje się, że brakuje jakiegoś składnika i trzeba szybko iść do sklepu. Za każdym więc razem, kiedy zabieram się za pieczenie ciasta, robię skrupulatną listę potrzebnych składników. Do tego sernika na pewno przyda się taka lista* i dobra organizacja, najlepiej przyrządzić go dzień wcześniej. Jednak samo przygotowanie jest na tyle proste, że piekę go ostatnio co weekend, bo wciąż nadarzają się ku temu okazje. I za każdym razem wychodzi, pomimo że używam różnych serów, miodów i ciastek. 
Moja rada: forma na tortownicę musi być szczelna, ja używam pełnej silikonowej, z której nie ma prawa się nic wylać. Przepis na to ciasto otrzymałam od znajomej, która otrzymała go od innej znajomej a wydruk pochodził z bloga mojewypieki. I trochę go przerobiłam, bo pierwotnie był dla mnie za słodki.

Składniki na spód:

- 1 3/4 szklanki zmiksowanych ciastek digestive (lub innych słodko-słonych) - (niecała paczka około 200g)
- 1/3 szklanki rozpuszczonego masła

Składniki na spód mieszamy, wciskamy w dno formy (tortownicy) o średnicy 23 cm. Pieczemy w nagrzanym wstępnie piekarniku na 175 stopni (na termoobiegu) przez 6 minut. Wyłączamy piekarnik.

Składniki na masę orzechową (w oryginale było 2 razy więcej):

- 1/3 szklanki miodu ( w oryginale golden syrup)
- 1/4 szklanki roztopionego masła
- 1 łyżeczka brązowego cukru (można pominąć)
- 1 jajko
- 3/4 szklanki zmiksowanych orzechów włoskich (lub innych) (prawie 100g)
- pół laski wanilii / 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii / aromat waniliowy

Wszystkie składniki mieszamy, podgrzewamy, gotujemy na wolnym ogniu około 6-8 minut, ciągle mieszając aż masa zgęstnieje. Wylewamy na podpieczony spód, rozprowadzamy i odstawiamy na bok. 

Składniki na masę serową:

- 750 g zmielonego sera na twaróg 
- 1 szklanka cukru (jeśli twaróg jest słodzony, to zmniejszamy ilość cukru) - (w oryginale był brązowy, ja używam białego)
- 2 łyżki mąki
- 4 jajka
- 2/3 szklanki kremówki 30% (200g)
- pół laski wanilii / 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego / aromat waniliowy

Twaróg ubijamy, dodajemy stopniowo resztę składników i miksujemy. Wylewamy na orzechowy spód. Pieczemy 1 godzinę w piekarniku w 175 stopniach (pieczenie konwencjonalne - dolna i górna grzałka) bez wcześniejszego nagrzewania. Sernik mocno wyrasta w trakcie, po czym opada. Odstawiamy do ostudzenia i trzymamy w lodówce min. 4 h przed podaniem. 

*Podsumowując, potrzebujemy:
- 200 g ciastek digestive
- 100 g orzechów włoskich
- miód 
- masło
- 5 jajek
- 200 g śmietany kremówki
- mąka pszenna
- cukier 
- 750 g twarogu
- laska wanilii / aromat/ ekstrakt










Wersja pdf do pobrania/druku:
Sernik orzechowy.pdf

Komentarze

  1. serniki uwielbiam, a taki orzechowy szczególnie kradnie moje serce! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham serniki!Wpraszam się na taki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam:) najbliższy weekend znowu będę go piec:)

      Usuń
  3. nie dość, że sernik (których jestem wierną fanką) to jeszcze o smaku orzechowym! podbijasz moje smakowe serducho :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że grono fanów tego sernika powiększa się lawinowo!

      Usuń
  4. ...jejuś, ale bym zjadła!. Coś cudownego... można zajadać się oczami... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja uwielbiam piec ciasta - ta nutka niepewności, czy wszystko będzie tak, jak powinno... ;)
    Cudo ten sernik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja chyba jestem zbyt roztargniona na pieczenie ciast, zazwyczaj w trakcie pieczenia lub po orientuję się, że pominęłam jakiś składnik lub jak ostatnio nie wyciągnęłam innych blach z piekarnika... ale sernik i tak wyszedł! :) Choć nie był taki ładny jak zawsze.

      Usuń
  6. Uwielbiam sernik pod każdą postacią. A twój wygląda obłędnie
    pozdrawiam
    www.basinepichcenie.blox.pl

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz