Pierogi ukraińskie - Czeburaki ( Ciburiaki )

Dawno temu wybrałam się ze znajomymi na wakacje na Krym. Tam pierwszy raz w życiu zjedliśmy ciburiaka. Tak nam zasmakował, że przez trzy tygodnie pobytu było to nasze główne pożywienie. Można je było kupić wszędzie; były robione na bieżąco, gorące przepyszne...Panie smażyły je w głębokim tłuszczu, niekoniecznie używały do tego celu garnków... a np. zlewozmywaka ogrzewanego palnikiem gazowym! Te pyszności nazywano ciburiakami i długo nie mogłam znaleźć na nie przepisu, dopóki nie odkryłam, że polska nazwa to czeburak. Dla mnie to jednak już zawsze będzie ciburiak i wreszcie postanowiłam go zrobić. Przepisy są różne, ja wykorzystałam przepis na ciasto ze strony wielkie żarcie, bo wydawał mi się najbardziej sensowny. Zrobiłam 2 wersje ciasta i 4 wersje farszu, żeby przekonać się, który jest najlepszy i najsmaczniejszy okazał się piąty i szósty, które powstały na bieżąco :) Wypróbowałam więc: farsz mięsny surowy, farsz mięsny podsmażony, kapusta kiszona surowa, bigos, piąty (ulubiony)- mięso podsmażone z kapustą kiszoną oraz szósty (nie gorszy) - kapusta podsmażona z pieczarkami. 
Tutaj podaję przepis na ciburiaki, które (nie tylko moim zdaniem) były najsmaczniejsze. 


Ciasto:
- 2,5 - 3 szklanki mąki pszennej
- 100 - 150 ml ciepłej wody
- 25 ml spirytusu lub 50 ml wódki
- łyżeczka soli
- szczypta cukru
- 5 łyżek oleju
- 1 jajko ( bez jajka wychodzi mniej efektowne) 

Mąkę mieszamy z solą, cukrem, alkoholem, olejem i ciepłą wodą. Dodajemy jajko i całość zagniatamy, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne i da się uformować w zwartą kulę. Odstawiamy do lodówki na 30 min lub dłużej (ciasto można wykorzystać nawet za kilka dni). 

Farsz mięsno - kapuściany:
- mięso mielone
- cebula
- czosnek
- przyprawy (curry, sól, pieprz, papryka, mielony kminek)
- kapusta kiszona
- przyprawa do kapusty ( z Prymatu)
- koperek
- natka pietruszki





Cebulę kroimy i podsmażamy, dodajemy mięso i dalej smażymy. Dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek i przyprawy oraz posiekaną kapustę, przyprawę do kapusty i wszystko razem jeszcze chwilę smażymy, dodajemy natkę pietruszki i koperek.


Farsz pieczarkowo - kapuściany:
- pieczarki
- czosnek
- kapusta kiszona
przyprawa do kapusty 
- koperek
- natka pietruszki
- sól, pieprz ziołowy

Pieczarki kroimy i smażymy na patelni, aż zmiękną i puszczą wodę, dodajemy posiekaną kapustę, smażymy wszystko razem , mieszamy z przyprawami. 





 Ciasto rozwałkowujemy na cienko, wycinamy np. talerzem koła wielkości całej lub połowy patelni (mniejsze lepiej się składa, choć oryginalnie pierogi ukraińskie są bardzo duże). Wycięte koła, jeśli się da, jeszcze wałkujemy. Na połowę placka nakładamy farsz, przykrywamy drugą połową i dokładnie zlepiamy brzegi. Smażymy na głębokim tłuszczu każdą stronę parę minut, aż się zrumienią i powstaną bąble. Można też upiec ciburiaki w piekarniku, ale to jednak nie to samo. Jeśli wyjdzie nam dużo pierogów, można uformowane (ale nie usmażone) zamrozić i usmażyć zmrożone kiedy indziej. Smakują równie wyśmienicie. 





Wersja pdf do pobrania/druku:
Pierogi ukraińskie - Czeburaki (Ciburiaki).pdf


Komentarze

Prześlij komentarz