Chleb na zakwasie żytnim z pieczonymi ziemniakami i czosnkiem, z garnka żeliwnego


Był taki czas w moim życiu, kiedy piekłam bardzo dużo chlebów, takich bardziej wymagających, czasochłonnych.  Stałam się posiadaczką książki J. Hamelmana "Chleb" i wiernym czytelnikiem bloga white plate, i bardzo mnie to inspirowało. Mogłam sobie pozwolić na spędzanie kilku godzin w kuchni, bo jeden dzień w tygodniu miałam wolny i spędzałam go właśnie na pieczeniu chleba! Wiem, można było ten czas wykorzystać inaczej, pójść na spacer, do kina...A ja piekłam chleby...i sprawiało mi to niesamowitą frajdę. Więc co jakiś czas podrzucę jakiś przepis z tamtego okresu ( czas od wykonania zdjęć do ich zgrania i obróbki potrafi u mnie trwać baardzo długo...:)



Zaczyn (8-16 h wcześniej):

- 100 g zakwasu
- 200 g mąki orkiszowej razowej
- 100 g wody 

Składniki zaczynu mieszamy w misce, przykrywamy folią i odstawiamy w ciepłe miejsce na 8-16 godzin. 

Zaczyn mieszamy z :

- 200 g mąki orkiszowej razowej
- 300 g mąki pszennej chlebowej (typ 720, można użyć zwykłej 500)
- łyżeczka drożdży instant
- 1,5 łyżeczki soli
- 250 g wody

- oraz 200 g upieczonych ziemniaków z czosnkiem, które dodamy w późniejszym etapie ( ziemniaki według tego przepisu ).  Ziemniaki i czosnek nadają niezwykłego charakteru i smaku, ale chleb oczywiście wyjdzie i bez nich. 

Wymieszane składniki ( bez ziemniaków)  przekładamy do miski wysmarowanej olejem, przykrywamy folią i odstawiamy do wyrastania na 1-2 h (ja wkładam do piekarnika pod włączoną lampkę). 

Składamy ciasto, w ostatnim etapie skladania dodajemy ziemniaki i formujemy kulę ( tu link1 i link2  jak złożyć ciasto i uformować kulę). Przekładamy do koszyka do wyrastania wyłożonego ściereczką i obficie obsypanego mąką, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na około 1-2 h do piekarnika pod lampkę. 

Nagrzewamy garnek żeliwny (przez 30 min w 250 stopniach), przekładamy chleb do garnka ( link3, link4 min. jak to zrobić), przykrywamy przykrywką i pieczemy 30 min (dolna/górna grzałka), po tym czasie obniżamy temperaturę do 230 st i pieczemy 30 min ( czas pieczenia może się nieco różnić w zalezności od piekarnika).

Wykładamy chleb na kratkę, spryskujemy wodą i zostawiamy do ostygnięcia.




















Komentarze