Chleb żytnio - owsiany na zakwasie żytnim


To mój kolejny chleb, do którego wykorzystałam jedną z moich ulubionych mąk czyli mąkę owsianą. Ten chleb w smaku konkuruje dla mnie z chlebem z mąki 3 zboża i nie umiem zdecydować, który mi bardziej smakuje. Choć z mąki 3 zboża piekę peczywo zdecydowanie częściej, ale tylko dlatego, że mąka owsiana jest trudniej dostępna.







Składniki:

- 1 szklanka zakwasu żytniego dokarmionego dzień wcześniej
- 300g mąki żytniej typ 720
- 200 g mąki owsianej
- łyżeczka soli
- łyżka miodu
- łyżka siemienia lnianego 
- około 1,5-2 szklanki wody

Zakwas, mąkę, sól, miód i wodę mieszamy w misce (niemetalowej).

- Gdy używam zwykłej formy keksowej:
Ciasto w misce przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na 3-4 godziny aż podwoi swoją objętość. Przekładamy do formy wysmarowanej olejem i ziarnami lnu, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na kolejne 3-4 godziny aż urośnie. 

- Gdy używam formy silikonowej:
Ciasto po wymieszaniu przekładamy do formy, przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na kilka godzin aż urośnie (ja zazwyczaj zostawiam na noc, albo na czas, kiedy jestem w pracy). 

Pieczemy w piekarniku nagrzanym na 200 stopni przez 60 minut (program pieczenie chleba) lub na programie konwencjonalnym (dolna/górna grzałka). Po upieczeniu wykładamy na kratkę, wierzch spryskujemy wodą i zostawiamy do ostygnięcia. 






Wersja pdf do pobrania/druku:
Chleb żytnio - owsiany na zakwasie żytnim.pdf

Komentarze

  1. proponuję wszystkim smakoszom takiego chleba,aby zakwas był z najbliższej piekarni chodzi o naturę a nie o
    suszony zakwas,który nie ma tej mocy co świeżo zrobiony.
    Uwaga!Zapytajcie zawsze czy jest świeży,ale nie za młody bo też jeszcze nie ma odpowiedniej fermentacji.
    Najlepiej zabrać ze sobą słoik i do niego niech piekarz da zakwasu (po) piekarsku kwas.życzę udanych wypieków.
    Porada dotyczy wszystkich rodzajów chleba pieczonego na zakwasie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz